نمای شسته

مقاوم نمودن نمای شسته در برابر رطوبت

چگونه می توان نمای شسته را در برابر نم و رطوبت مقاوم نمود؟

نمای سیمانی شسته یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمان می باشد. این نما در طرح ها و رنگهای مختلف قابل اجرا می باشد. نمای سیمانی شسته در واقع نمای اندودی می باشد که یک پوشش یکنواخت بر روی سفت کاری ساختمان ایجاد می شود. ملات این نوع نما، ترکیبی از سیمان سفید، پودر سنگ و سنگ دانه بندی شده است. از آنجایی که پس از اجرای نما و تمام شدن کار، این نما با آب شسته می شود، به نمای شسته معروف است. شسته سیمانی فقط در نما به کار نمی رود. از این ملات در تولید موزائیک، کف شسته و … نیز استفاده می شود.

نمای سیمانی شسته مزایا و معایبی دارد. از جمله مزایای این نما این است که این نما دوام و عمر طولانی دارد. بر خلاف نمای سنگ طبیعی یا نمای سنگ مصنوعی خطر سقوط و افتادن ندارد. از آنجایی که این نما یک دست و یک تکه است، مقاومت زیادی در برابرآب و هوای سرد و گرم دارد. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است وکم هزینه می باشد. این نما در برابر آفتاب و بارانهای اسیدی مقاوم است.

از جمله معایب نمای شسته این است که وزن ساختمان را بالا می برد و بر بار مرده ساختمان می افزاید. عایق خوبی محسوب نمی شود و اتلاف انرژی آن بالاست. برای جلوگیری از یخ زدگی ملات، امکان اجرای نما در دمای سرد میسر نمی باشد.

مشکل عمده دیگر این نما این است که علی الخصوص در مناطقی که آب و هوای مرطوب دارد، رطوبت را به خود جذب می نماید. به مرور زمان این رطوبت می تواند به داخل ساختمان نفوذ نماید. جذب رطوبت می توان باعث ترک خوردگی و رشد قارچ و کپک و جلبک بر روی آن شود. در ضمن باعث کثیفی و زشتی نما در درازمدت می شود. در ضمن بدلیل نداشتن خاصیت آنتی استاتیکی به مرور زمان گرد و غبار را به خود جذب نموده و نما را تیره رنگ و کثیف می نماید.

استفاده از نانوپوششهای آب گریز در نمای شسته

آب گریز کنسانتره سطوح سیمانی،سنگی،آجری
آب گریز کنسانتره سطوح سیمانی،سنگی،آجری

همانگونه که در بند قبل عرض شد، یکی از معایب نمای سیمانی شسته آسیب پذیری این نما در برابر رطوبت می باشد. متاسفانه این نما بدلیل وجود گروه های هیدروکسیل هیدروفیل در سیمان رطوبت را به خود جذب می نماید و این جذب رطوبت می تواند باعث نم زدگی ساختمان شود. علاوه بر آن رطوبت می تواند باعث ترک خوردگی و خوردگی سازه شود. وجود نم می تواند زمینه را برای رشد جلبک و قارچ فراهم آورد. معضل دیگر جذب گرد و غبار به خود توسط نمای سیمانی شسته می باشد.

یکی از راه حل های موجود برای حل معضل نفوذ رطوبت وهمچنین آلودگی مکرر نمای شسته استفاده از نانوپوششهای آب گریز یا به اختصار مواد آب گریز می باشد.

آب گریز کردن نمای سیمانی شسته

آب گریز سطوح معدنی
آب گریز سطوح معدنی

همانگونه که گفته شد، مصالح ساختمانی مانند گچ، سیمان، بتن دارای تخلخل فراوان در ساختار درونی می باشند. از طرف دیگر این مصالح دارای گروههای هیدروکسیل سطحی می باشند که از نظر ساختاری شباهت زیادی به مولکولهای آب داشته و هیدروفیل محسوب می شوند. این عوامل باعث تسهیل امکان نفوذ آب بدرون این ساختار می شود. نفوذ آب بدرون این مصالح باعث ترک خوردگی و رشد قارچ و جلبک می شود. لذا آب گریز نمودن این مصالح اهمیت فراوانی دارد.

اولین بار دانشمندان با مطالعه گیاه نیلوفر آبی متوجه ویژگی آب گریزی سطوح آن گیاه شدند. بدین صورت که مشاهده نمودن قطرات آب روی گیاه نیلوفر آبی ماندگاری نداشته و بلافاصله جاری می شود. با مطالعه سطح این گیاه متوجه وجود زبری سطوح بسیار ریز در حد نانومتر شدند. این گیاه الهام بخش دانشمندان در تولید سطوح آب گریز بود. نانوپوششهای آب گریز در حقیقت با الهام از این گیاه ساخته شدند. ماده اصلی این مواد آب گریز نانوذرات سیلیکا می باشد. اگر یک سطح دارای بافت زبر در حد نانو باشد، فصل مشترک بین آب و هوا در یک قطره بر یک سطح قرار گرفته، افزایش یافته و نیروی موئینگی بین قطره و سطح شدیداً کم می شود. به همین دلیل قطره آب به خود شکل کروی گرفته و امکان ایستایی آب بر روی سطح از بین می رود. این عامل اساس مکانیسم نانوپوششهای آب گریز می باشد.

اخیراً نانوپوششهای آب گریز که به صورت عامیانه به مواد آب گریز مشهور است، کاربرد عمده ای در صنعت ساختمان یافته اند. یکی از مواردی که این نانوپوششها کاربرد دارد، استفاده در نمای شسته می باشد.

همانگونه که اشاره گردید، سیمان و بتن به کار رفته در نمای شسته دارای تخلخل در بافت درونی خودهستند که آب را به خود جذب می کند. از طرفی وجود عوامل هیدروکسیل سطحی آب دوست باعث می شود این مصالح آب را به خود جذب نماید. لذا نمای شسته از جمله نماهایی است که در برابر رطوبت علی الخصوص در مناطق شرجی آسیب پذیر می باشد. از طرف دیگر این نما به مرور زمان گرد وغبار را به خود جذب نموده و زود کثیف می شود.

استفاده نانوپوششهای آب گریز در نمای شسته راه حل بسیار ساده، سهل الوصول، طولانی مدت و ارزان برای محافظت از نمای سیمانی شسته در برابر رطوبت و نم می باشد. مواد آب گریز پوششهایی در حد نانو می باشد که روی سطح نشسته و ایجاد زبری در حد نانومتر می نماید. این زبری ایجاد شده باعث می شود که زاویه بین قطره آب و سطح افزایش یافته و به بیش از 120 درجه برسد. این افزایش زاویه سطحی باعث می شود که آب روی سطح به صورت قطره مانده و سپس جاری می شود. این خاصیت باعث می شود که آب بر روی سطح سیمان شسته نماند و به داخل خلل و فرج آن نفوذ ننماید و سطح سیمان را از نفوذ نم و رطوبت مصون نگاه دارد. این نانوپوششهای آب گریز شفاف هستند. شفافیت این مواد باعث می شود که در به ظاهر نمای شسته آسیبی نرسد و از زیبایی آن کاسته نشود.

خودشوینده نمودن نمای سیمانی شسته

خودشویندگی مواد آب گریز

یکی دیگر از مشکلات نمای شسته جذب گرد و غبار به خود می باشد. به همین دلیل نیاز است به صورت دوره ای این نما شسته شود. شستشوی نمای شسته زمان بر و هزینه بر است. از طرفی در ساختمانهای بلند مرتبه می تواند خطرناک باشد. خاصیت آب گریزی سطوح نمای شسته باعث می شود که آب خود به خود جاری شود. این جاری شدن آب، گرد و غبار را به مرور زمان از سطح می زداید. این خاصیت خودشویندگی است که کاربرد مواد آب گریز به سطوح می دهد. از آنجایی که ماندگاری این مواد روی نمای شسته طولانی مدت است، لذا دیگر نیازی به شستشوی دوره ای نما نمی باشد.

کارگاه سنگ و بلوک ایران عرضه کننده انواع نانوپوششهای آب گریز به قیمت مناسب و با کیفیت عالی در صنعت ساختمان می باشد. این آب گریزها قابل استفاده در نماهای سنگ طبیعی، نمای سنگ مصنوعی، نمای شیشه ای، نمای سیمان شسته، آجر، گچ، کاهگل، سطوح سیمانی، قطعات بتن، ملات و … می باشد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نانوپوششهای کارگاه سنگ و بلوک ایران می توانید لینک های زیر را دنبال نمایید.

نوشتار مرتبط

منابع و مآخذ

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi