کاربرد فوم (یونولیت) در نمای سیمانی شسته

کاربرد فوم (یونولیت) در نمای سیمانی شسته

نمای سیمانی شسته یکی از رایجترین نماهای ساختمانی است که به زبان انگلیسی به آن واش بتن (washbeton) گفته می شود و در ایران مورد استفاده قرار می گیرد. این نما یکی از پرطرفدارترین نمای ساختمان می باشد. این نما علاوه بر این که در طرح و رنگ های متنوع قابل اجرا میباشد از آن میتوان در نمای ساختمان ، راه پله ، دیوار باغ و ویلا ، و حتی استفاده به عنوان موزاییک در کف محوطه یا پارک ها و … استفاده نمود. نمای سیمانی انواع مختلفی نظیر نماهای تخته ماله، تگرگی، چکشی، ابزار رومی و … می باشد. با توجه به اهمیت وجود فوم یا یونولیت در ساختمان سازی، در این مقاله به کاربرد فوم (یونولیت) در نمای سیمانی شسته می پردازیم.

نمای سیمانی شسته
نمای سیمانی شسته

مزایای نمای سیمانی شسته

نمای سیمانی شسته مزایایی نسبت به سایر نماهای ساختمانی دارد. این نما نسبت به مواد استفاده شده در سایر نماها، ماندگاری و طول عمر بالاتری دارد. خطر سقوط آن نسبت به نمای سنگ طبیعی، بسیار کمتر می باشد. بدلیل وجود تنوع در رنگ طبیعی سنگهای بکار برده شده، زیبایی و نمای طبیعی دارد. بدلیل یک تکه بودن نما، در آب و هوای سردسیر و گرمسیر، مقاومت زیادی دارد. مواد بکارگرفته در نمای سیمانی شسته می تواند در جذب گرما نقش بسزایی داشته باشد. از لحاظ هزینه، مقرون به صرفه و اقتصادی است. اجرای آن نیاز به زمان کمی دارد. در اجرای نمای سیمانی شسته می توان به صورت تک رنگ یا ترکیبی از رنگهای مختلف استفاده کرد. این نما قابلیت رنگ آمیزی نیز دارد. در مقابل اشعه خورشید و باران های اسیدی مقاومت زیادی دارد. دارای قابلیت برای پوشش محافظ نانو نیز می باشد.

معایب نمای سیمانی شسته

این نما معایبی هم دارد. مثلاً در استفاده از این نما وزن زیادی به ساختمان اضافه می شود و بار مرده ساختمان بالا می رود. این نما عایق حرارتی و برودتی خوبی محسوب نمی شود در نتیجه اتلاف انرژی آن بالاست. در مناطقی که رطوبت هوا بالاست، ممکن است که رطوبت را به خود جذب کند و امکان نفوذ رطوبت به داخل ساختمان وجود دارد. این نما خاصیت آنتی استاتیک ندارد و به مرور زمان گرد و غبار را به خود جذب نموده و رنگ تیره به خود می گیرد. از لحاظ رنگ تنوع آنچنانی ندارد و باید از پوشش رنگی از آن استفاده نمود. در ضمن اجرای این نما باید در دمای حداقل 4 الی 5 سانتی گراد صورت گیرد تا از یخ زدگی جلوگیری شود. در دماهای پایین تر امکان اجرای نمای سیمانی شسته  وجود ندارد.

روش اجرای نمای سیمانی شسته

اجرای نمای سیمانی شسته 4
اجرای نمای سیمانی شسته 4

شسته سیمانی حاصل از ترکیب درصد معینی از سیمان سفید یا سیمان سیاه (با توجه رنگ نمای پایانی انتخاب میشود) و پودر های رنگی طبیعی یا پودر سنگ رنگی و سنگ های نمره بندی شده ، است که به همراه آب ترکیب شده و ملات مینماییم و بوسیله ماله و سایر ابزارهای سیمانی کاری روی سطح کار اجرا می شود. کیفیت نمای پایانی به ظرافت و مهارت استادکاران بستگی دارد.

روش اجرای نمای سیمانی شسته

در اجرای این نما در ساختمان ها برای اجرای بهتر کار و یک دست شدن نمای پایانی ابتدا سطح زیرین را با استفاده از ملات ماسه سیمان پلاستر میکنند تا سطح زیر کار یک دست و هموار شود این کار باعث می شود علاوه برآن که سطح پایانی نما یک دست و بدون نقص میشود در استفاده مصالح شسته نیز صرفه جویی می شود. سپس از شیشه فروشی ها نوار شیشه که برای نمای شسته آماده می کنند تهیه می کنیم. بر روی کار باتوجه به طرح نهایی ریسمان کشی کرده و شیشه ها را با توجه به ریسمان بر روی کار نصب می کنیم. حال مخلوط سنگهای دانه بندی شده و پودر سنگ و سیمان سفید با توجه به رنگ نهایی کار با هم مخلوط کرده و یک ملات یکنواختی را آماده کرده و با تخته ماله بر روی کار مابین شیشه ها را پر می کنیم.

مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای سیمانی شسته

از انواع سنگ ها و پودر های رنگی می توان سنگ کریستال و پودر کریستال ، سنگ جوشقان و پودر جوشقان ، و سایر های سنگ های رنگی مانند سنگ قرمز ، سنگ جگری ، سنگ لیمویی ، سنگ مرمر، سنگ سیاه و سنگ سبز ، پودر سنگ را نام برد. بعد از زمان حدود ۲۰ دقیقه که سیمان گیرش اولیه پیدا کرد با فرچه یا ابر خیس روی کار را شسته تا سیمان سفید روی سنگ دانه ها پاک شود و سنگ دانه ها نمایان شوند. شاید لازم باشد در چندین مرحله این کار را تکرار کنیم. در این مرحله می توان شیشه ها را بیرون کشید با خرد کردن یا بگذاریم شیشه ها در کار نهایی باقی بمانند که این مورد بستگی به طرح نهایی دارد. طرح ها بصورت خطی یا لوزی یا مربع مربع و یا اشکال متنوع اجرا می شود.

یونولیت چیست؟

به محصولی به نام EPS یا پلی استر فشرده یونولیت می گویند. این محصول را از دانه ‌های فشرده پلیمری پلی استر، تولید می کنند. همچنین این محصول از جمله مواد سفید و منفذ دار می باشد، زیرا 5 درصد آن از دانه‌های پلی استر و 95 درصد آن از هوا و نفت به وجود می‌آید که در مصارف مختلفی کاربرد دارد. باید بدانید که دانه‌ های پلی استر نیز از فرآیند‌های شیمیایی تشکیل می‌شوند. قابل ذکر است که به دلیل عایق دما، رطوبت و صدا بودن این ماده در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای فرم بخشیدن به یونولیت، آن را گرم می کنند تا به شکل مذاب در بیاید و بعد آن را درون قالب‌‌ها می ‌ریزند تا سرد و سفت شود. پس از این مرحله، می توان از آن استفاده کرد. همچنین فوم (یونولیت) کاربرد های مختلفی در نمای سیمانی شسته دارد.

کاربرد فوم (یونولیت) در ساختمان سازی و نمای شسته سیمانی

فوم ورقه ای یکی از معدود متریال ساختمانی است که در سال های اخیر مورد استقبال پیمانکاران ساختمان قرار گرفته است. در حالی که شهرنشینی به سرعت در حال رشد می باشد. پروژه های ساخت و ساز و ایجاد مناطق مسکونی به شدت موجب شده است بازار خرید و فروش فوم ورقه ای، فروش ورق یونولیت و نظایر این ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، اهمیت فروش فوم ورقه ای و تامین انواع ورق یونولیت با توجه به کمبود منابع انرژی و نیاز به معرفی متریال که موجب صرفه‌جویی در انرژی گردد پر رنگ تر می باشد.

 طراحی ساختمان های مسکونی و سایر ساختمان ها با کاربری تجاری و صنعتی به گونه ای که از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرده، هزینه های ساختمان را کاهش دهد. و آلایندگی برای محیط زیست در بر نداشته باشد، در اولویت پروژه های مهندسی قرار دارد. در این میان استفاده از فوم ورقه ای و ورق یونولیت یک امر اجتناب ناپذیر است.

 برای دستیابی به اهدافی که در قسمت فوق، ذکر شدند. تمرکز بر طراحی و ارائه موادی که به همراه مصالح ساختمانی سنتی نظیر بتن و سیمان، فولاد و تیرآهن در ساختمان به کار می روند. یک ضرورت محسوب می‌شود. متریالی که در این حوزه مورد نیاز می باشند باید از نظر برخی خواص مکانیکی و فیزیکی نظیر هدایت حرارتی. کاهش مصرف انرژی. دوام و طول عم. عایق صدا. مقاومت در برابر زمین لرزه. استحکام و غیره. بهینه سازی شده باشند. ورق های پلی استایرن از گرانول های کوچک پلی استایرن مخلوط با پنتان تهیه شده اند و بهترین گزینه برای این اهداف می باشند.

فوم (یونولیت) چه کاربردی در نمای سیمانی شسته دارد؟

یونولیت سیمان شسته از جمله مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای سیمان شسته است. استفاده از آن می تواند کمک کند تا طرح نما یکدست تر و در نتیجه زیباتر شود. در این مقاله ابتدا به توضیح نحوه اجرای نمای سیمان شسته می پردازیم و در ادامه درباره کاربرد و انواع فوم یا یونولیت سیمان شسته به عنوان یکی از مهم ترین و مقرون به صرفه ترین مصالح مورد استفاده در اجرای این نما مطالبی را ارائه می دهیم.

اصلی ترین مصالح مورد نیاز در نمای شسته سیمانی

یونولیت سیمان شسته یا شیشه و یا ناودانی آلومینیوم، پودر سنگ، سیمان سفید و سنگ دانه از جمله اصلی ترین مصالح برای اجرای نمای سیمان شسته هستند. بنابراین تهیه با کیفیت ترین انواع این مصالح اهمیت زیادی دارد.

مراحل اجرای نمای شسته با فوم (یونولیت)

در ابتدا بایستی کار زیرسازی (اجرای پلاستر سیمان) را به درستی انجام دهیم. یعنی باید سطحی که قرار است سیمانکاری روی آن انجام شود را به خوبی تراز کنیم تا یکدست تر شود. تراز کردن سطح کار همچنین باعث می شود که مصالح به اندازه مصرف شود.

مرحله ی بعد تهیه ی یونولیت سیمان شسته یا نوار شیشه است. نوار شیشه را می توان از شیشه فروشی ها تهیه کرد. سپس بر اساس طرح نهایی روی کار را ریسمان کشی کرده و یونولیت و شیشه ها را با توجه به ریسمان روی کار قرار می دهیم. بعد از آن سنگ دانه ها، سیمان سفید و پودر سنگ را جهت آماده سازی یک ملات یکنواخت مخلوط می کنیم. سپس با استفاده از تخته ماله روی کار ما بین یونولیت ها یا شیشه ها را با ملات آماده شده پر می کنیم.

بعد از اینکه سیمان گیرش پیدا کرد (تقریبا 20 دقیقه بعد) روی کار را با کمک فرچه یا ابر خیس می شوییم. این شستشو برای پاک کردن سیمان روی سنگ دانه ها می باشد و باعث تمیز شدن و در نتیجه نمایان شدن سنگ دانه ها می گردد. اگر سیمان به راحتی پاک نشد، می توان عمل شستشو را چندین بار دیگر تکرار کرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

یونولیت سیمان شسته یا شیشه را می توان در مرحله ی بعدی بیرون کشید یا اینکه بسته به طرح نهایی می توان اجازه داد در کار باقی بمانند.

انواع یونولیت سیمان شسته

انواع مختلفی از یونولیت سیمان شسته در اندازه های 2، 5/2، 3، 4 و 5 سانتی متری و غیره وجود دارد که با توجه به طرح بنا به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال از فوم چهار سانتی برای نماهای هلالی که نمی توان شیشه گذاری برای آنها انجام داد، استفاده می کنیم. از ناودانی آلومینیومی (با سایز متفاوت) نیز می توان برای نماهای هلالی استفاده کرد.

کاربرد یونولیت یا فوم در نمای سیمان شسته چیست؟

یونولیت سیمان شسته برای بندکشی بین شسته ها به کار می رود. همانطور که اشاره کردیم در اجرای شسته ابتدا باید زیرسازی و پس از آن بندکشی کنیم. بندکشی ها با استفاده از این فوم ها و شیشه ها انجام می شود.

منابع

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، مواد آبگریز، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi