اجرای نمای سیمانی شسته 3

انواع اندود نمای سیمانی ساختمان

اندود سیمانی تخته ماله ای

این نما در دو لایه به اجرا در می آید: آستر و تخته ماله.
لایه آستر بر روی دیوار بلوک سیمانی یا آجری گری (آجر فشرده بدون بندکشی) با ملات ماسه سیمان به نسبت 5 به 1 و به ضخامت متوسط ۲ سانتی متر اجرا می­شود.
لایه تخته ماله با ضخامت نیم سانتی متر به وسیله تخته ماله همراه با کمی آب و با ملات ماسه، سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ روی لایه آستر اجرا می­شود.
اندود سیمانی تخته ماله ای را به کمک خط کشی یا سنگ نما به قسمت­های مجزا تقسیم می­کنند تا از ترک خوردن آن جلوگیری شده و زیبایی آن حفظ شود.

اندود سیمانی تگرگی یا ماهوتی

این اندود به عنوان لایه سوم یا نهایی روی اندود تخته ماله­ای به ضخامت متوسط 2 میلیمتر اجرا می­شود. این اندود با استفاده از ملات سیمان و پودر سنگ و خاک سنگ تهیه شده و با دستگاه دوغاب پاش روی نما پاشیده می شود.
در نمای «تگرگی» که دارای ناهمواریهای زیادی می باشد از مصالح با نمره بندی درشت استفاده می شود.
در صورت استفاده از مصالح با دانه بندی ریز، این نما «ماهوتی» نام گرفته و دارای ناهمواری کمی خواهد بود.

اندود سیمانی چکشی

این اندود نیز در ۲ لایه اجرا می­شود: لایه اول آستر می باشد که همانند لایه اندود تخته ماله­ای اجرا میشود و لایه دوم یا نهایی با ملات موزائیک به ضخامت متوسط 1.5 سانتی متر اجرا می­شود. لایه دوم که معمولاً دارای بندهایی است که با شیشه پر شده است با ماله اجرا می­شود . پس از خشک شدن اندود سطح آن را با تیشه های مخصوص تیشه داری می کنند. از سیمان سفید یا رنگی در اندود چکشی استفاده می شود.

اندود سیمانی آبساب یا موزائیک شسته

روش اجرای اندود سیمانی آبساب دقیقا مانند اندود سیمانی چکشی می باشد اما روش پرداخت سطح این اندود به ترتیب زیر می باشد:
1 – لایه نهایی آن را قبل از خشک شدن به وسیله آب خیس کرده و به وسیله برس تا نمایان شدن مصالح سنگی، سطح آن را می­سایند.
2 – لایه نهایی آن پس از خشک شدن به وسیله سنگ سنباده به قدری ساییده می شود که کاملاً صیقل یافته و شبیه موزائیک شود.
3 – سطح نهایی را قبل از خودگیری با آب و اسید ساییده می شود. در نهایت نمای سیمان به شکل ریز و نمای سنگ دانه بندی برجسته و درشت می شود.

اندود خراشی

اندود خراشی پس از اجرای اندود آستر و تخته ماله اجرا می شود. مصالحی که در آن بکار گرفته می شود مشابه اندود تخته ماله ای بوده، ولی مقدار اندکی مصالح سنگی با قطر بزرگتر از 2 میلیمتر به آن اضافه شده و پس از مالیدن مصالح به سطح کار، روی آن با ماله مخصوص ( که کف آن مضرس می باشد) می کشند تا خراش­هایی به شکل­های مختلف و دلخواه روی آن به وجود آید.

نماسازی به طریق شکل­دهی بتن

در «شکل دهی بتن» سطح آن را آراسته و آن را از حالت سرد و بدون روح خارج می کنند. شکل­دهی بتن به روش دستی یا مکانیزه قابل انجام است.

کنیتکس

گاهی روی نماسازی تخته ماله ای را با انواع جدید مصالح مانند کنیتکس به وسیله ماله های مخصوص اندود می کنند.

اندود گچ و مرمری

این اندود خارجی می باشد و در مقابل رطوبت و نم مقاومت خوبی دارد.

چکش کاری آجری

این چکش کاری در نماسازی استفاده می شود و ظاهری زبر به سطح بتون می دهد و از ابزار هوای فشرده یا کمپرسور در آن استفاده می شود.

شکل­دهی سوزنی

این روش بافتی زبرتر و ناصاف تر از چکش کاری آجری می دهد و در آن حفره های ریز در سطح بتون به وسیله نقطه گذاری استفاده می شود.

کاربرد نانوپوششهای آب گریز در نمای اندود سیمانی

نوشتار اصلی : نانوپوششهای آب گریز

یکی از معایب نمای سیمانی، آسیب پذیری این نما در برابر رطوبت می باشد. بگونه ای که به مرور زمان رطوبت موجود در محیط (به خصوص مناطق با آب و هوای مرطوب) باعث ترک خوردگی، رشد جلبک و کپک و … می شود. این موارد علاوه بر ایجاد نمای زشت ساختمان، باعث کاهش میزان عمر نما نیز می گردد. همچنین امکان نفوذ رطوبت به داخل ساختمان نیز وجود دارد

یکی از راه حلهایی که برای مقابله با نفوذ رطوبت و تخریب آن در نمای ساختمان وجود دارد استفاده از نانوپوششهای آب گریز یا به اختصار مواد آب گریز می باشد. این مواد در سالهای اخیر با استفاده از فن آوری نانو تولید شده و به بازار عرضه شده اند. ریشه علمی ساخت این پوششهای آب گریز الهام گرفته از گیاه نیلوفر آبی می باشد. دانشمندان متوجه شدند که قطرات آب بر روی گیاه نیلوفر آبی نمانده و به صورت قطره در می آید و خود به خود جاری می شود. این خاصیت گیاه نیلوفر آبی باعث می شود که گیاه ویژگی خودشویندگی داشته باشد. بدین ترتیب دانشمندان متوجه ویژگی آب گریزی برخی سطوح شدند.

اگر یک سطح دارای بافت زبر در حد نانو باشد، فصل مشترک بین آب و هوا در یک قطره بر یک سطح قرار گرفته، افزایش یافته و نیروی موئینگی بین قطره و سطح شدیداً کم می شود. به همین دلیل قطره آب به خود شکل کروی گرفته و امکان ایستایی آب بر روی سطح از بین می رود. این عامل اساس مکانیسم نانوپوششهای آب گریز می باشد. نانوپوششهای آب گریز اخیراً کاربردهای گسترده ای در صنعت ساختمان پیدا کرده اند. از این مواد در ساختمانها در جهت مقابله با رطوبت، خودشویندگی و ضد یخ استفاده می شود.

محافظت از نمای اندود سیمانی در برابر رطوبت و یخ زدگی و آلودگی

همانگونه که گفته شد یکی از معایب نمای سیمانی آسیب پذیر بودن در برابر رطوبت، آلودگی، می باشد. استفاده از نانوپوششهای آب گریز که به صورت عامیانه به مواد آب گریز شهرت یافته است، می تواند نمای سیمانی را در برابر رطوبت و آلودگی و یخ زدگی محافظت نماید. این مواد ارزان قیمت بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. به خصوص در مناطق آب و هوای مرطوب با نزولات جوی فراوان راه حل مناسبی برای جلوگیری از آسیب پذیری نمای ساختمان در برابر رطوبت و آلودگی و یخ زدن می باشد.

مواد آب گریز دوام ساختمان را بالا می برد. از خوردگی و ترک خوردن نما جلوگیری به عمل می آورد. از رشد جلبکها و قارچ ها بر روی نمای ساختمان ممانعت می کند. با توجه به خاصیت خودشویندگی این مواد، نیاز به شستشوی مکرر نما را مرتفع می سازد. از باقی ماندن نم و نفوذ رطوبت بر روی نما جلوگیری می نماید. با توجه شفاف بودن این مواد، زیانی به ویوی ساختمان وارد نمی کند. همچنین از یخ زدگی جلوگیری می نماید.

کارگاه سنگ و بلوک ایران عرضه کننده انواع نانوپوششهای آب گریز به قیمت مناسب و با کیفیت عالی در صنعت ساختمان می باشد. این آب گریزها قابل استفاده در نماهای سنگ طبیعی، نمای سنگ مصنوعی، نمای شیشه ای، نمای سیمان شسته، نمای آجری، گچ، کاهگل، سطوح سیمانی، قطعات بتن، ملات و … می باشد. برای اطلاعات بیشتر راجع به نانوپوششهای کارگاه سنگ و بلوک ایران می توانید لینک های زیر را دنبال نمایید.

منابع و مآخذ

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، مواد آبگریز، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi