پودر سنگ

پودرسنگ و اقتصاد

سنگدانه ها، از جمله ماسه، شن و پودر سنگ، اولین منبع استخراجی از نظر حجم تولید و دومین ماده طبیعی پرکاربرد، پس از آب هستند. تقاضای سنگدانه ها بستگی به سطح فعالیت صنعت ساختمان و ساختمان دارد که مسکن و زیرساخت های جامعه را تامین می کند. از منظر اقتصاد، دانستن متغیرهای کنترل کننده تقاضای کل پودرسنگ، امکان برآورد تقاضای آتی را فراهم می کند. این رقم هم برای بخش خصوصی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک و هم برای بخش دولتی برای بهینه سازی مجوزها و ترویج یا محدودسازی استخراج در مناطق خاص بسیار مهم است.

معرفی

سنگدانه ها (ماسه، شن و پودرسنگ) یا به طور مستقیم به عنوان مصالح سازه ای (غیرمحدود)، بالاست راه آهن و سنگ زره، یا به طور غیر مستقیم از طریق ساخت محصولات پیش ساخته، بتن آماده و آسفالت استفاده می شوند. آنها تنها پس از آب دومین ماده طبیعی پرمصرف در سراسر جهان می باشند. در نتیجه بزرگترین شاخه معدنی از نظر حجم تولید هستند. منابع زمین‌شناسی قابل استفاده به‌عنوان سنگدانه‌ها در سطح زمین فراوان است. اما علیرغم حجم بالایی که هر ساله مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، استخراج آن می‌تواند با توجه به تعریف نرخ استخراج پایدار که توسط Henckens و همکاران ارائه شده است، پایدار در نظر گرفته شود. «نرخ استخراج یک منبع معدنی در صورتی پایدار است که بتواند 9 میلیارد نفر آن ماده معدنی را برای حداقل 1000 سال تأمین کند. با این فرض که سرانه مصرف به طور مساوی بین کشورهای جهان تقسیم شده است».

از منظر اقتصاد ی، این پودرسنگ و سنگدانه بعد از سوخت های فسیلی در رتبه دوم قرار دارد. سنگدانه ها را می توان در پروژه های ساختمانی جدید و همچنین برای تعمیر، نگهداری و بهسازی ساختمان های موجود به کار برد. به عنوان مثال، در اروپا بین سال‌های 2016 تا 2017، 65 درصد از مصالح تولید شده برای ساختمان (مسکونی، تجاری و اجتماعی)، 20 درصد برای جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها، راه‌آهن‌ها و آبراه‌ها و 15 درصد باقی‌مانده زیرساخت هایی مانند پل ها، بنادر و تثبیت خطوط لوله دریایی برای سایر موارد استفاده شده است.

کاربرد پودرسنگ و سنگدانه ها در صنعت ساختمان

سنگدانه ها همراه با گچ، آجر خاک رس و سنگ آهک برای تولید سیمان، کالاهایی با ارزش مکانی بالا هستند. به این معنی است که آنها بیشتر ارزش خود را از فاصله کم بین استخراج و نقاط تقاضا به دست می آورند. نتیجه اصلی این است که اکثریت قریب به اتفاق مکان‌های تقاضا برای سنگدانه‌ها توسط تولیدکنندگان محلی در فواصل معمولاً کمتر از 50 کیلومتر برآورده می‌شوند. بنابراین، یک عامل حیاتی برای زنده ماندن یک معدن سنگدانه، موقعیت آن است که توسط زمین شناسی کنترل می شود. استثنائات در این مورد زمانی ظاهر می شود که نقاط تقاضا، بدون ذخایر کل در همسایگی، نزدیک به حمل و نقل کم هزینه با کشتی، ترانزیت یا راه آهن باشد.

جامعه به محیط ساخته شده وابسته است که مستقیماً با استفاده از سنگدانه ها مرتبط است. هرچند بهره برداری از سنگدانه ها با طرد اجتماعی عمومی مشابه استخراج هر کالای دیگری مواجه است. سایر عوامل محدود کننده رقابت برای استفاده از زمین با سایر فعالیت های اقتصادی و مناطق حفاظت شده از نظر زیست محیطی است. بیشتر فعالیت های همزمان دارای ادراک اجتماعی بهتری نسبت به استخراج معدن هستند. ترکیبی از طرد اجتماعی و رقابت برای استفاده از زمین، معادن جدید را وادار می کند تا دور از مناطق مسکونی قرار گیرند، جایی که بیشتر تقاضای کل تولید می شود. بنابراین منابع ارزشمند واقع در نزدیکی مناطق تقاضا عقیم می شوند . افزایش فاصله بین سایت های تولید و نقاط تقاضا تأثیر مستقیمی بر هزینه های زیست محیطی، اجتماعی و لجستیکی دارد .

ارزش اقتصاد ی پودرسنگ و سنگدانه ها

برخی از مطالعات رابطه بین فعالیت ساخت و ساز و پارامترهای اقتصادی را تحلیل کرده اند . برخی از آنها بر سهم صنعت ساخت و ساز در اقتصاد تمرکز دارند . دیگران در مورد پیوندهای علیت بین صنعت ساخت و ساز و اقتصاد . هیچ توافقی حاصل نشده است که آیا سرمایه گذاری زیرساختی منجر به رشد اقتصادی می شود یا بالعکس. هرچند ارتباط بین این دو متغیر غیرقابل انکار است .

تقاضای سنگدانه ها افزودن نیازهای تعداد زیادی از مصرف کنندگان فردی است که در ساخت و بازسازی طیف وسیعی از زیرساخت ها دخیل هستند. بزرگی تقاضا از همه این فعالیت ها بیشتر توسط عوامل جمعیتی و کلان اقتصادی هدایت می شود. متقابلاً، ساخت و ساز یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی یک کشور است به لطف سرمایه گذاری مستقیم که باعث افزایش اشتغال می شود، که به نوبه خود از طریق اثر چند برابری باعث ایجاد سرمایه گذاری در سایر بخش ها می شود. با این وجود، تجزیه و تحلیل و درک پویایی بخش ساخت و ساز به دلیل ترکیب ناهمگن و ساختار درونی آن پیچیده است که منجر به حساسیت بالایی به تحول عوامل مختلف اقتصادی می شود.

برآوردهای قابل اعتماد از تقاضای آتی سنگدانه ها و پودرسنگ برای اقتصاد بخش های دولتی و خصوصی ضروری است. برآورد تقاضای مورد انتظار برای برنامه ریزی استراتژیک در سطوح مختلف مدیریتی به منظور جلوگیری از کمبود عرضه که بر رشد استانداردهای اقتصادی و زندگی تأثیر می گذارد، مهم است. برآوردها برای مکان یابی مناطق مورد بهره برداری، به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و اجتماعی نیز مهم هستند. بخش خصوصی می تواند از برآورد تقاضای کل آتی در تصمیمات استراتژیک شرکت مانند رشد (ارگانیک یا معدنی)، واگذاری، جابجایی، بودجه بندی و غیره استفاده کند.

منبع

Demographic vs economic variables in the modelling and forecasting of the demand of aggregates: The case of the Spanish market (1995–2016)

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، مواد آبگریز ، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi

دیدگاهتان را بنویسید