استفاده از سنگ نمره بندی شده در واش بتن

تولید واش بتن با پودر سنگ و سنگ های نمره بندی شده

واش بتن در حقیقت نوعی کف پوش در صنعت ساختمان سازی می باشد که برای پوشش کف ساختمان و ایجاد انواع محوطه ها از آن استفاده می شود. بدلیل مقاومت بالای واش بتن در برابر برودت و حرارت و فشار از واش بتن به عنوان کف پوش محوطه بیرونی ساختمان ها و معابر شهری استفاده می شود. کاربردهای واش بتن کفسازی پارک ، حیاط ، پیاده رو ، باغ ، بام (رووف گاردن) و به طور کلی محوطه سازی با منظره طبیعی می باشد.

ترکیب ملات مورد استفاده در واش بتن

ملات واش بتن حاوی مواد زیر است:

واش بتن با کیفیت بالا چه ویژگیهایی دارد؟

استفاده از سنگ نمره بندی شده در واش بتن
  • برابر برودت و رطوبت مقاوم باشد.
  • سنگدانه ها با تراکم یکنواخت در واش بتن منتشر شده باشند.
  • سنگدانه های مورد استفاده مش بندی یکسان داشته باشند.
  • سیمان پرتلند با عیار 400 در ملات آن استفاده شده باشد.
  • مقاومت فشاری بالا ( معمولاً 400 ~ 300 کیلوگرم بر سانتی مترمربع)

تولید واش بتن

واش بتن به روش های مختلف تولید می شود.

واش بتن درجا

این روش، قدیمی بوده و قبل از تولید ماشین آلات تولید موزائیک می باشد. در این روش ابتدا مخلوط بتن آماده را درون قالب مخصوص می ریزند. سپس سطح شست و شو را صاف می نمایند. بعد از آن سیمان اطراف سنگدانه ها را با فشار آب می شویند تا قسمتی از سطح سنگها برجسته شود. این نوع واش بتن فرمولاسیون دقیق ندارد. بنابراین از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و زود از بین می رود. به همین دلیل جایگاه خودش را در صنعت ساخت و ساز از دست داده است.

واش بتن ویبره

برای تولید واش بتن ویبره ابتدا مخلوط سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و آب را درون قالب می ریزند. سپس آن را روی میز ویبره قرار می دهند. بر اثر ویبراسیون حباب های درون مخلوط زدوده می شود و منجر به افزایش تراکم آن می گردد. پس از اینکه واش بتن به مقاومت نسبی دست یافت، آن را از قالب خارج نموده و توسط فشار آب سطح آن به صورت برجسته در می آید.

واش بتن پرسی

ابتدا ۵۰ درصد قالب را با مخلوط آماده و مابقی را با ماسه، سیمان و مقدار کمی آب پر نموده و پرس می نمایند. پس از عملیات پرس، مخلوط متراکم را از قالب خارج می نمایند. بعد از آن یک روز در اتاق بخار نگاه می دارند. سپس سطح آن را شستشو می دهند. هر قدر که پرس پر قدرت تر باشد، تراکم و مقاومت واش بتن افزایش می یابد.

واش بتن آنتیک

تولید این کف پوش بسیار نوین و پیشرفته است. به همین دلیل انتخاب مواد اولیه حساسیت و دقت بالایی لازم دارد. در انتخاب سنگدانه ها باید استانداردهای لازم در خصوص ضریب سایش در برابر سیمان، جذب آب، مقاومت فشاری و رنگ یکنواخت رعایت شود. مواد اولیه این محصول شامل پودر میکرونیزه، پیگمنت های رنگی، سنگدانه ها، سیمان، آب و سایر افزودنی ها می باشند.

طریقه نصب واش بتن

استفاده از سنگ نمره بندی شده در واش بتن
  • سطح زیر کار واش بتن باید به خوبی کوبیده و متراکم شود .
  • میتوان واش بتن را به صورت ملات خیس و خشکه چینی اجرا کرد .
  • هنگام نصب معمولا بین 1تا 5 سانتیمتر باید به عنوان بند در نظر گرفت .
  • برای پر کردن فاصله بین موزائیک ها میتوان از سیمان ( خاکستری ، سفید ،  رنگی ) ، چمن  ، سنگ و… استفاده کرد .
  • باید توجه داشت به دلیل سطح برجسته ای که واش بتن دارد نباید از ریختن دوغاب  ، سیمان ، گچ و… استفاده نمود .
  • جهت نگهداری و تمیز نمودن به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی و اسید ها و نمک استفاده نکنید .

جذب آب واش بتن باید کم باشد. بنابراین واش بتن باید چگالی بالا داشته باشد بافت داخلی آن فشرده و یکپارچه باشد. به همین دلیل واش بتن به دو روش پرسی و ویبره تولید می‌شود. تولید واش بتن به روش پرسی، استحکام بیشتری نسبت به دیگر روشها به واش بتن می دهد.

واش بتن در مناطق سردسیر

استفاده از سنگ نمره بندی شده در واش بتن

مناطق سردسیر و پر بارش احتمال لیز شدن سطح واش بتن وجود دارد. بنابراین سطح واش بتن نباید کاملا صاف باشد. بهتر است این نوع واش بتن با داشتن سنگدانه های برجسته ایجاد ناهمواری بیشتر نماید و ریسک لیز خوردگی را کاهش دهد.

همچنین در صد جذب آب آن نیز نباید از ۵ درصد تجاوز کند. زیرا جذب بیشتر از این میزان، باعث نفوذ آب بدرون واش بتن، یخ زدگی، افزایش حجم و سپس خرد شدن از درون می شود. این حساسیت برای پارکینگ ها و یا انباری وجود ندارد. اما به دلیل تردد و استفاده با وسایل سنگین ، حتما مقاومت فشاری آن بالای ۱۰ مگاپاسکال و میانگین سایش کمتر۳۲ میلیمتر باشد.

مقالات مرتبط

منابع و مآخذ

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، مواد آبگریز، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi