تولید سنگ مصنوعی با پودر سنگ

تولید سنگ آنتیک و سنگ مصنوعی با پودر سنگ

تولید سنگ مصنوعی با استفاده از پودر سنگ و ضایعات سنگ معادن

معمولا در حین استخراج سنگ مرمر یا تراورتن، به دلیل وجود درز یا شکاف در سنگ مقدار زیادی از آن که حدود 20 درصد از سنگ استخراج شده را تشکیل می دهد، شکسته شده و به پودر سنگ و لاشه سنگ تبدیل می شود که این مقدار غیر قابل اجتناب است. همچنین در کارخانه هایی که سنگ تزئینی را فرآوری می نمایند، حدود یک سوم سنگ نیز به پودر سنگ ضایعاتی میشود. شکسته شدن و پودر شدن آن ممکن است در هر مرحله ای از فرآیند تولید سنگ مانند استخراج در معدن یا برش در کارخانه اتفاق بیفتد. از این رو می توان از پودر سنگ تولید شده در کارخانجات سنگ بری که همان ضایعات و باطله های سنگ های برش خورده است در جهت تولید سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک استفاده نمود.

چه مقدار از سنگ استخراج شده تبدیل به پودر سنگ و ضایعات می شود؟

از زمانی که سنگ از معدن استخراج داده می شود تا در کارخانه برش داده شده، فرآوری شده ، صیقل داده شود، حدود نیمی از آن به سنگ ضایعاتی تبدیل می شود. علل مختلفی باعث ایجاد سنگ ضایعاتی می شود که می توان به استفاده از بلوک بر ، اره چند تیغه ، چکش ، استخراج در جهت بر عکس شیب ، انفجار در معادن و … اشاره نمود. از این سنگهای ضایعاتی می توان به صورت پودر سنگ در جهت تولید سنگ آنتیک و سنگ مصنوعی استفاده نمود. پودر سنگ حاصله از فرآیند استخراج، فرآوری، صیقلدهی و … را می توان در تولید سیمان ، مجسمه سازی ، تولید سنگ مصنوعی ، تولید سرامیک و چینی های بهداشتی ، موزائیک ، کف پوش ، لوازشی بهداشتی و … استفاده نمود.

تولید سنگ مصنوعی با پودر سنگ
تولید سنگ مصنوعی با پودر سنگ

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی یا سنگ آنتیک (Artificial stone ) از کنار هم چیدن قطعات شکسته ، خورده سنگ ها ، پودر سنگ ، ضایعات و باطله های سنگ های مختلف نظیر مرمر ، تراورتن ، سنگ های سیلیسی و آهکی و … و چسباندن آن با استفاده از یک ملات پایه رزینی تولید می شود. مزیت اصلی سنگ های مصنوعی تولید آن بر مبنای سلیقه شخصی با توجه به رنگ و طرح مد نظر مشتری است به گونه ای که طرح ایجاد شده می تواند منحصر به فرد باشد. همچنین قیمت مناسب آن با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی از دیگر مزایای سنگ مصنوعی است.

مزایای سنگ مصنوعی تولید شده با پودر سنگ چیست

این سنگها معمولاً از ضایعات و پودر سنگ گرانیت و مرمر تولید می شوند. بنابراین مقاومت و استحکام بالایی داشته و فشار را بخوبی تحمل می کنند. سنگ مصنوعی قابلیت ساب و برش و جلاپذیری بالا دارد. همچنین علاوه بر زیبایی ظاهری ، حالت بلوری ، مقاومت در برابر آتش ، وزن کم و تنوع در رنگ بندی داراست. آن دسته از سنگ های مصنوعی که از پودر سنگ آهک ، دولومیت ، مرمریت ، منیزیم ، ماسه تولید می شود ، مقاومت بالایی در برابر عوامل و ساینده های قلیایی دارند. همانگونه که گفته شد، سنگ مصنوعی از لاشه و ضایعات سنگ در حین استخراج و برش و … بدست می آید. بنابراین، از سنگ طبیعی ارزان تر بوده و آلودگیهای زیست-محیطی نیز ندارد.

سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی تنوع بیشتری دارد. مقاومت سنگ مصنوعی در برابر عوامل مکانیکی نظیر یخ زدگی ، فشار و ایجاد خراش بیشتر است. همچنین سنگ های مصنوعی اصلا ضایعات و دور ریز نداشته ، وزن سبک تری دارند و نصب آن ها راحت تر انجام می شود.

تولید سنگ مصنوعی با پودر سنگ
تولید سنگ مصنوعی با پودر سنگ

روش تولید سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک با پودر سنگ

همانگونه که پیشتر گفته شد، برای تولید سنگ مصنوعی و آنتیک از شکسته ها ، ضایعات و پودر سنگ های طبیعی استفاده می شود. برای ایجاد حالت یک دست ، صاف و صیقلی نیز باید از مواد چسباننده رزینی به همراه فیلر ها استفاده نمود. پس از خشک شدن این مواد ، آن را کاملا فشرده می کنند تا سنگ مصنوعی دارای چگالی مناسب شود. چسب های ارگانیک مورد استفاده در تولید سنگ مصنوعی از نوع رزین های پلیمری غیر اشباع و چسب اورتومتالیک است. 

مراحل تولید سنگ آنتیک به این صورت می باشد که شکسته سنگ های کوبیده شده و پودر سنگ را در قالب هایی می ریزند. شکل و رنگ بندی و چینش مواد درون قالب ها کاملا اختیاری است. سپس یک پارچه به اندازه مساحت قالب بر روی آن کشیده و یک چسب (معمولا چسب چوب) بر روی آن می ریزند. بعد از خشک شدن چسب ، سنگ را از قالب خارج کرده و پس از پرداخت ، آن را به بازار عرضه می کنند.

مقاومت سنگ مصنوعی

همان‌گونه که پیشتر بیان شد، سنگ مصنوعی دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل ضربه و فشار می‌باشد و این یکی از برتری‌های سنگ مصنوعی است.

مقاومت فشاری سنگ مصنوعی در آزمایش ها بین ۸۰۰ – ۱۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی سنجیده شده است.
مقاومت کششی سنگ مصنوعی حدود ۱۵۰ کیلوگرم می‌باشد.
مقاومت خمشی در دستگاه انحنا  بین ۱۵۰ – ۲۰۰ کیلوگرم تعیین گردیده است.
مقاومت در برابر سرما تا منفی۵۰ درجه سانتی‌گراد تعیین گردیده است.

مقالات مرتبط

منابع و مآخذ

کارگاه سنگ و بلوک ایران مرکز پخش و عرضه کننده انواع پودر سنگ، پودر سنگ جوشقان، مواد آبگریز، سنگهای دانه بندی شده و سنگهای تزئینی می باشد.

کیسه های پودر سنگ در بسته بندی های 30 کیلوگرمی عرضه می شود.

محصولات به تمامی نقاط کشور بنا به درخواست مشتری ارسال می گردد.

مدیریت فروش: یحیی حامدی

تماس با ما:

  • موبایل : 09127102557
  • پست الکترونیک : info@sang-co.ir
  • پایگاه اینترنتی : http://www.sang-co.ir
  • کانال تلگرامی : https://t.me/sang_co
  • تلگرام : @Yahya_Hamedi